การบ้านครั้งที่ 5 บทความจากวารสาร จำนวน 3 เรื่อง จากบทความต่างประเทศฐาน ERIC
1. เรื่องที่ 1
Gürol Yokuş
Abstract :
This research
aims to explore educational leadership during the COVID19 pandemic from the perspectives
of higher education students and to develop a guiding model of educational
leadership for ‘new normal’ with the novel emerging components. This research
is conducted using grounded theory method and social network analysis. The
first study group includes 32 participants, second study group includes another
26 participants, and final group includes 12 participants. Participants in all
groups are university students studying in a higher education institution in
Turkey. Written documents, personal interviews and group discussion are used
for data collection. Based on analysis, a guiding model is developed which
illustrates the concept of educational leadership for the new normal, which is
composed of “networking, enhancing educational practices, calmness &
compassion, analytical & strategical thinking, and transparency”. Also, the
social network analysis shows that “encouraging online communities, promoting
social interaction, creating a safe and inclusive learning environment,
providing learning resources, leading under pressure, emphasizing optimism,
making data-driven decisions” are cornerstones in terms of educational
leadership for the new normal. In addition to those substantially noted key
concepts, some higher education students also seem to be in need of some other
aspects of educational leadership such as inspiration for learning, open
dialogue, risk planning and leveraging capacity of community. The participants
also indicate that successful educational leadership is about understanding others’
perspectives, rather than sticking to leader’s perspective
การพัฒนารูปแบบการเป็นผู้นำทางการศึกษาในระดับอุดมศึกษาในช่วงการระบาดของ COVID-19: การศึกษาทฤษฎีพื้นฐาน
บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสํารวจความเป็นผู้นําทางการศึกษาในช่วงการระบาดของ
COVID19
จากมุมมองของนักศึกษาระดับอุดมศึกษาและเพื่อพัฒนารูปแบบการชี้นําของความเป็นผู้นําทางการศึกษาสําหรับ
'new normal' ด้วยองค์ประกอบที่เกิดขึ้นใหม่
การวิจัยนี้ดําเนินการโดยใช้วิธีทฤษฎีพื้นฐานและการวิเคราะห์เครือข่ายสังคม
กลุ่มสาระการเรียนรู้ที่ 1 มีผู้เข้าร่วม 32 คน กลุ่มที่ 2 มีผู้เข้าร่วมอีก 26 คน
และกลุ่มสุดท้ายมีผู้เข้าร่วม 12 คน ผู้เข้าร่วมในทุกกลุ่มเป็นนักศึกษามหาวิทยาลัยที่กําลังศึกษาอยู่ในสถาบันอุดมศึกษาในตุรกี
เอกสารที่เป็นลายลักษณ์อักษรการสัมภาษณ์ส่วนบุคคลและการอภิปรายกลุ่มใช้สําหรับรวบรวมข้อมูล
จากการวิเคราะห์รูปแบบการชี้นําได้รับการพัฒนาซึ่งแสดงให้เห็นถึงแนวคิดของความเป็นผู้นําทางการศึกษาสําหรับความปกติใหม่ซึ่งประกอบด้วย
"การสร้างเครือข่ายการเสริมสร้างการปฏิบัติทางการศึกษาความสงบและความเมตตาการวิเคราะห์และการคิดเชิงกลยุทธ์และความโปร่งใส"
นอกจากนี้การวิเคราะห์เครือข่ายสังคมออนไลน์แสดงให้เห็นว่า
"การส่งเสริมให้เกิดการร่วมมือกันออนไลน์ส่งเสริมปฏิสัมพันธ์ทางสังคม
สร้างความปลอดภัยและรวมสภาพแวดล้อมการเรียนรู้ จัดหาแหล่งเรียนรู้
ชั้นนำภายใต้แรงกดดัน เน้นมองโลกในแง่ดี ตัดสินใจโดยใช้ข้อมูลเป็นหลัก”
คือรากฐานที่สำคัญในแง่ของความเป็นผู้นำทางการศึกษาสำหรับความปกติใหม่
ในนอกเหนือจากแนวคิดหลักที่ระบุไว้อย่างชัดเจนแล้ว การศึกษาระดับอุดมศึกษาบางส่วนดูเหมือนว่านักเรียนจะต้องการแง่มุมอื่นๆ
ของการศึกษาด้วยความเป็นผู้นำ เช่น แรงบันดาลใจในการเรียนรู้ การเปิดเสวนา
การวางแผนความเสี่ยงและยกระดับศักยภาพของชุมชน
ผู้เข้าร่วมยังระบุด้วยว่าภาวะผู้นำทางการศึกษาที่ประสบความสำเร็จคือการเข้าใจผู้อื่นมุมมองแทนที่จะยึดติดกับมุมมองของผู้นำ
Link :
Yokuş, G. (2022). Developing a guiding model of educational
leadership in higher education during the covid-19 pandemic: A grounded theory
study. Participatory Educational Research, 9(1), 362–387. https://doi.org/10.17275/per.22.20.9.1
เรื่องที่ 2
Gong, Mengting; Archer, Lester A. C.
This study examined differences between females and males in emotional intelligence (EI). The researchers conducted a test of association between EI and sex and on age in a sample of educational leadership doctoral students. Using a survey, the principal investigator collected measures on EI and other demographic information from the participants. The sample was made up of 36 educational leadership students (24 women and 12 men) attending a regional university located in the southern region of the United States. EI was evaluated by the Schutte Self-Report EI Test (Schutte et al., 1998), which evaluates four subscales (Perception of Emotion, Utilization of Emotion, Managing own Emotions, and Managing Others’ Emotions). When the researchers examined EI as a trait, they were unable to detect differences in EI based on gender and based on age. Additional research is needed to further understand EI in educational leadership doctoral students.
ความฉลาดทางอารมณ์ในนักศึกษาปริญญาเอกความเป็นผู้นำทางการศึกษา: สมาคมตรวจสอบตามเพศและอายุ
บทคัดย่อ
การศึกษานี้ตรวจสอบความแตกต่างระหว่างเพศหญิงและเพศชายในความฉลาดทางอารมณ์
(EI)
นักวิจัยได้ทําการทดสอบความสัมพันธ์ระหว่าง EI และเพศและอายุในตัวอย่างของนักศึกษาระดับปริญญาเอกผู้นําด้านการศึกษา
การใช้แบบสํารวจผู้ตรวจสอบหลักได้รวบรวมมาตรการเกี่ยวกับ EI และข้อมูลประชากรอื่น
ๆ จากผู้เข้าร่วม กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยนักศึกษาผู้นําด้านการศึกษา 36 คน (ผู้หญิง 24 คนและผู้ชาย 12 คน)
ที่เข้าเรียนในมหาวิทยาลัยระดับภูมิภาคที่ตั้งอยู่ในภาคใต้ของสหรัฐอเมริกา EI
ได้รับการประเมินโดยการทดสอบ EI รายงานตนเองของ
Schutte (Schutte et al., 1998) ซึ่งประเมินสี่ระดับย่อย
(การรับรู้อารมณ์การใช้อารมณ์การจัดการอารมณ์ของตัวเองและการจัดการอารมณ์ของผู้อื่น)
เมื่อนักวิจัยตรวจสอบ EI เป็นลักษณะพวกเขาไม่สามารถตรวจจับความแตกต่างใน
EI ตามเพศและขึ้นอยู่กับอายุ จำเป็นต้องมีการวิจัยเพิ่มเติมเพื่อทําความเข้าใจ
EI ในนักศึกษาระดับปริญญาเอกความเป็นผู้นําทางการศึกษา
Link :
Gong, M., & Archer, L. A. C. (2021). Emotional intelligence in
educational leadership doctoral students: Examining association based on gender
and age. International Journal of Multidisciplinary Perspectives in Higher
Education, 6(1), 78–101.
เรื่องที่ 3
The Impact of Effective Educational Leadership on School Students' Performance in Malaysia
Azar, Ali Sorayyaei; Adnan, Emma Juliana
Abstract
The purpose of this study is to find out the impact of effective educational leadership on school students’ performance in Malaysia. Based on the current study, most of the researchers have used both qualitative and quantitative methods to conduct their research on several topics that related to effective educational leadership and student’s performance. Therefore, in this research, the data were collected using both, qualitative and quantitative methods which was the interview and survey questionnaire. The selected participants for this research, using convenient sampling, were six teachers working for two international schools in Selangor, Malaysia. One teacher who had already involved in school administrative level was selected for the interview. The other five teachers were requested to answer the survey questionnaire. The interview and questionnaire were selected because, the researchers wanted to further understand on the participants’ experience and knowledge on educational leadership and teaching perspective. In addition, it is aimed to provide insights in assisting to develop ideas, solution and hypotheses for future research. These methods were also used to further analysis the issues dealt with one of the effective educational leadership models (i.e. distributed leadership) and students’ performance. The findings indicated that leaders need to build high degree of reciprocal trust to negotiate successfully the fault lines of formal and informal leadership. It is also highlighted that effective leadership (distributed leadership) and quality teachers are two main contributing factors on students’ performance. Lastly, based on the analysis and results, related suggestions were given.
ผลกระทบของภาวะผู้นำทางการศึกษาที่มีประสิทธิผลต่อผลการเรียนของนักเรียนในมาเลเซีย
บทคัดย่อ
วัตถุประสงค์ของการศึกษาครั้งนี้คือเพื่อหาผลกระทบของภาวะผู้นําทางการศึกษาที่มีประสิทธิภาพต่อผลการดําเนินงานของนักเรียนในโรงเรียนในประเทศมาเลเซีย
จากการศึกษาในปัจจุบันนักวิจัยส่วนใหญ่ได้ใช้วิธีการทั้งเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณเพื่อทําการวิจัยในหลายหัวข้อที่เกี่ยวข้องกับความเป็นผู้นําทางการศึกษาที่มีประสิทธิภาพและประสิทธิภาพของนักเรียนดังนั้นในการวิจัยครั้งนี้ข้อมูลจึงถูกรวบรวมโดยใช้ทั้งวิธีการเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณซึ่งเป็นแบบสอบถามการสัมภาษณ์และแบบสํารวจผู้เข้าร่วมที่ได้รับการคัดเลือกสําหรับการวิจัยนี้โดยใช้การสุ่มตัวอย่างที่สะดวกคือครูหกคนที่ทํางานให้กับโรงเรียนนานาชาติสองแห่งใน
Selangor
ประเทศมาเลเซีย
ครูคนหนึ่งที่มีส่วนร่วมในระดับการบริหารโรงเรียนแล้วได้รับเลือกให้สัมภาษณ์
ครูอีกห้าคนได้รับการร้องขอให้ตอบแบบสอบถามแบบสํารวจ
การสัมภาษณ์และแบบสอบถามได้รับการคัดเลือกเพราะนักวิจัยต้องการทําความเข้าใจเพิ่มเติมเกี่ยวกับประสบการณ์และความรู้ของผู้เข้าร่วมเกี่ยวกับการศึกษาและมุมมองการสอน
นอกจากนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อให้ข้อมูลเชิงลึกเพื่อช่วยในการพัฒนาแนวคิด
แนวทางแก้ไข และสมมติฐานสำหรับการวิจัยในอนาคต
วิธีการเหล่านี้ยังใช้ในการวิเคราะห์เพิ่มเติมเกี่ยวกับประเด็นที่เกี่ยวข้องกับรูปแบบความเป็นผู้นำด้านการศึกษาที่มีประสิทธิภาพ(เช่น ความเป็นผู้นำแบบกระจาย) และประสิทธิภาพของนักเรียน
ผลการวิจัยชี้ว่าผู้นำจำเป็นต้องสร้างความไว้วางใจซึ่งกันและกันในระดับสูงเพื่อเจรจาเส้นข้อบกพร่องของผู้นำที่เป็นทางการและไม่เป็นทางการได้สำเร็จ
นอกจากนี้ยังเน้นว่าภาวะผู้นำที่มีประสิทธิภาพ(ความเป็นผู้นำแบบกระจาย)และครูที่มีคุณภาพเป็นปัจจัยหลักสองประการที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพของนักเรียน
สุดท้ายนี้ จากการวิเคราะห์และผลลัพธ์ ได้ให้ข้อเสนอแนะที่เกี่ยวข้อง
Link:
Azar, A. S., & Adnan, E. J. (2020). The Impact of Effective
Educational Leadership on School Students’ Performance in Malaysia. Education
Quarterly Reviews, 3(2).
https://doi.org/10.31014/aior.1993.03.02.127
การอ้างอิงด้วย Mendeley
Azar, A. S., & Adnan, E. J. (2020). The Impact of
Effective Educational Leadership on School Students’ Performance in Malaysia. Education
Quarterly Reviews, 3(2).
https://doi.org/10.31014/aior.1993.03.02.127
Gong, M., & Archer, L. A. C. (2021). Emotional
intelligence in educational leadership doctoral students: Examining association
based on gender and age. International Journal of Multidisciplinary
Perspectives in Higher Education, 6(1), 78–101.
Yokuş, G. (2022). Developing a guiding model of educational
leadership in higher education during the covid-19 pandemic: A grounded theory
study. Participatory Educational Research, 9(1), 362–387.
https://doi.org/10.17275/per.22.20.9.1
ความคิดเห็น
แสดงความคิดเห็น